|
Omega-3 beschermt mogelijk tegen blindheid |
|
|
|
|
© Bohn Stafleu van Loghum, Karin van Wordragen
|
|
zaterdag 19 februari 2011 |
|
Omega-3 vetzuren bieden mogelijk bescherming tegen de oogziekte retinopathie. Retinopathie kan leiden tot blindheid. Mensen met diabetes hebben een groter risico op retinopathie.
"Meer dan 50 procent van de mensen die langer dan 25 jaar diabetes hebben, ontwikkelt retinopathie ", aldus dr. Lois Smith, professor op de Harvard Medical School in Amerika. Eerder onderzoek toonde aanwijzingen dat oogziekten langzamer ontwikkelen bij mensen die veel vis eten. Nieuw onderzoek suggereert dat een enzym, genaamd 5-LOX, omega-3 omzet in een zuur, genaamd 4-HDHA. En dit zuur vertraagt abnormale groei van de bloedvaten.
Dr. Smith werkt nu samen met het U.S. National Eye Institute om een test op te zetten waarbij mensen met een vergevorderde achteruitgang van het netvlies, omega-3 supplementen gaan gebruiken.
|