|
Borstvoeding verkleint kans op diabetes |
|
|
|
|
© Bohn Stafleu van Loghum, Marieke van der Vaart
|
|
woensdag 20 december 2006 |
|
Beieren heeft als eerste Duitse
provincie de wetenschappelijke aanbevelingen overgenomen van de nationale
borstvoedingcommissie en de WHO. Bovendien is hier een studie naar het
borstvoedingsgedrag in Beieren gestart. Volgens deze studie start 90% van de
moeder met borstvoeding; in de tweede maand is dit percentage teruggelopen tot
66% terwijl in de vierde maand 60% van de moeders volledig of gedeeltelijk
borstvoeding geeft.
Volgens de aanbevelingen van de borstvoedingscommissie en de WHO zouden baby’s gedurende zes maanden uitsluitend borstvoeding moeten krijgen. Deze aanbeveling wordt slechts door 21% van de ondervraagde moeders opgevolgd. Voor de baby is dit echter toch het beste.
Hoewel de huidige flesvoeding van zeer goede kwaliteit is, kan hij toch niet tippen aan de échte moedermelk. Moedermelk bevat bijvoorbeeld een hele serie afweerstoffen die met elkaar samenwerken en zo infecties en ontstekingen kunnen verhinderen. Baby’s die borstvoeding krijgen hebben bijvoorbeeld een vijfmaal kleinere kans op infecties aan maag en darmen ten opzichte van kinderen die flesvoeding krijgen. Wanneer de eerste groep toch een infectie oploopt dan verloopt de aandoening milder.
Andere voordelen zijn dat de voeding in de moedermelk zich aan de behoefte van het kind aanpast en door de tijd van samenstelling verandert. In de eerste dagen na de geboorte bevat de melk bijvoorbeeld veel eiwitten terwijl na verloop van tijd de concentratie melksuikers en vetten zullen toenemen. Ook zit er verschil in de melk die de baby aan het begin of aan het eind van de voeding drinkt. Zo krijgt hij aan het begin de eiwitten, mineralen en vitaminen binnen die hij nodig heeft; een grote zuigbehoefte brengt hem uiteindelijk bij een steeds vettere en energierijkere melk.
En dan tot slot de langetermijn effecten van borstvoeding. Professor Koletzko kan aan de hand van studies aantonen dat de borstvoedingskinderen in hun latere leven minder vaak overgewicht hebben. Bovendien is de kans op kanker, diabetes en de ziekte van Crohn kleiner. Ook een lager cholesterolgehalte een kleinere kans op hart- en vaatziekten op latere leeftijd zijn verbonden met kinderen die borstvoeding krijgen.
|
|
Laatst geupdate op ( donderdag 21 december 2006 )
|