DLE_Banner_2011_04


Ramipril gunstig effect op hart- en vaatziekten PDF Afdrukken E-mail
© Bohn Stafleu van Loghum, Marieke   
dinsdag 08 januari 2002

Uit een wereldwijd onderzoek is gebleken dat een behandeling met Ramipril (een ACE remmer) een gunstig effect heeft op hart- en vaatziekten als gevolg van onder andere diabetes mellitus. Ramipril moet dan wel worden voorgeschreven naast de reeds gebruikte medicijnen voor hart- en vaatziekten zoals aspirine, cholesterol- en bloeddruk verlagende medicijnen.

De HOPE studie (HOPE staat voor: Heart Outcomes Prevention Evaluation en betekent 'beoordeling van het resultaat van preventie op het hart') is opgezet om te onderzoeken of behandeling met een ACE-remmer, in dit geval ramipril, dan wel met vitamine E het ontstaan of verergeren van problemen met hart en bloedvaten kan verminderen. Het onderzoek werd gecoördineerd vanuit de Canadese Cardiovascular Collaboration Project Office dat is verbonden aan de McMaster Universiteit van Hamilton, Canada. In Nederland deden drie ziekenhuizen mee. Mannen en vrouwen boven de leeftijd van 55 jaar konden aan deze studie deelnemen, wanneer zij bekend waren met hart- en vaatziekten of wanneer zij diabetes mellitus hadden met tenminste één andere risicofactor zoals hoge bloeddruk, verhoogd totaal cholesterolgehalte, verlaagd HDL cholesterolgehalte, roken, microalbuminurie of wanneer zij bekend waren met een vaataandoening. De helft van de deelnemers ging ramipril gebruiken. De andere helft van de patiënten gebruikte een placebo. Daarnaast kreeg de helft van beide groepen vitamine E. De resultaten van het onderzoek lieten zien dat de behandeling met ramipril het risico van overlijden als gevolg van een hart- of bloedvatprobleem tijdens het onderzoek met 2% verminderde. Ook de totale sterfte nam significant af. Tevens was er een aanzienlijke vermindering van het aantal mensen dat een operatie aan de kransvaten van het hart moest ondergaan, een plotselinge hartstilstand kreeg, bij wie hartklachten verergerden of hartfalen ontstond en dat complicaties ontwikkelde als gevolg van diabetes. Behandeling met vitamine E bleek geen enkel effect te hebben op het beloop en risico van hart- en vaatziekten.



Geef uw mening

Schrijf uw commentaar
Naam:
Onderwerp:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
< Vorige   Volgende >


DLE_Banner_2011_04





Ik heb diabetes type 2 en wel eens last van een hypo
Ik heb diabetes type 2 en wel eens last van een hypo