 Aardbeien gunstig bij diabetes |
|
|
|
|
© Bohn Stafleu van Loghum, Karin van Wordragen
|
|
zaterdag 09 juli 2011 |
|
‘An apple a day keeps the doctor away'. Wie heeft daar niet van gehoord?! Maar ook aardbeien kunnen volgens een nieuwe studie artsen, inclusief de neuroloog, endocrinoloog en oncoloog op afstand houden.
Uit een recente studie van het Salk Institute for Biological Studies blijkt dat fisetin, een van nature voorkomend flavonoïde die rijkelijk aanwezig is in aardbeien, complicaties bij diabetes tegengaat. Flavonoïden zijn belangrijk voor het lichaam, omdat zij de bloedvaten beschermen tegen scheuren en lekken, de werking van vitamine C versterken, cellen beschermen tegen beschadigingen en ontstekingsreacties in het hele lichaam tegengaan.
Om de voordelen van fisetin te onderzoeken, hebben de wetenschappers het effect van deze flavonoïde bij muizen met diabetes type 1 onderzocht. De muizen die een dieet met fisetin kregen, waren niet verlost van diabetes, maar zij hadden wel een afgenomen niveau van proteïnen in de urine. Een verhoogd niveau hiervan duidt op nierschade. De onderzoekers zagen ook dat deze muizen een lager niveau van zogenaamde AGE's (suiker-eiwit verbindingen) in hun bloed en hersenen hadden. Dit is een belangrijke ontdekking, omdat een hoog niveau van AGE's verantwoordelijk is voor de meeste complicaties als gevolg van diabetes. Ook is er een link tussen een hoog niveau van AGE's en ontstekingsreacties, die kanker uit kunnen lokken. Om de hoeveelheid fisetin binnen te krijgen, die de muizen hadden gekregen, moet je dagelijks ongeveer 37 aardbeien eten. Daarom zijn de onderzoekers voor fisetin in de vorm van supplementen. Maar eerst moet dan nog worden aangetoond dat het ook daadwerkelijk bij mensen werkt.
Wat de studie vooral aantoont is dat het eten van een evenwichtige voeding met zoveel mogelijk verse producten goed voor je is.
|
|
Laatst geupdate op ( vrijdag 08 juli 2011 )
|