|
Koffie tijdens lunch effectief tegen diabetes |
|
|
|
|
© Bohn Stafleu van Loghum, Karin van Wordragen
|
|
woensdag 17 maart 2010 |
|
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het drinken van koffie de kans op diabetes kan verkleinen. Volgens een nieuwe studie, uitgevoerd onder bijna 70.000 Franse vrouwen, is dit voordeel te behalen als de koffie tijdens de lunch wordt gedronken.
Na een gemiddelde periode van elf jaar, bleken 1.415 vrouwen diabetes type 2 te hebben ontwikkeld. De vrouwen die minstens drie kopjes koffie per dag dronken hadden 27 procent minder kans op diabetes. De onderzoekers ontdekten dat alleen het drinken van koffie tijdens de lunch het risico op diabetes deed afnemen. En dan alleen als de koffie zonder melk werd gedronken. Vrouwen die dagelijks meer dan een kopje koffie dronken tijdens de lunch hadden 33 procent minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2.
De onderzoekers zijn niet zeker over waarom het kopje koffie tijdens de lunch zo belangrijk is, maar ze vermoeden dat het te maken heeft met het tijdstip van de dag of het soort voedsel dat tijdens de lunch wordt gegeten.
|